Sportkantines in Haarlem gezonder door succesvolle aanpak JOGG Haarlem en Team:Fit

Tijd, kwaliteit en toewijding. Dé drie ingrediënten van het succes van Team:Fit in Haarlem. Na een intensieve aanloopperiode waarin er vooral geïnvesteerd werd, plukt JOGG Haarlem nu de vruchten: binnen een jaar tijd werken maar liefst twaalf kantines aan een gezonder aanbod. Regisseur Marije de Wolf: ‘Je moet niet te snel willen scoren.’

Doordacht
‘Ja, het gaat goed’, beaamt Marije de Wolf. ‘De verenigingen zijn enthousiast en raken op stoom. Het is naar mijn mening het resultaat van een doordachte aanpak. We hebben afspraken gemaakt met de gemeente en heldere doelen gesteld. En we hebben bewust de tijd genomen voor de eerste gesprekken. Mede vanuit mijn andere functie bij SportSupport Kennemerland, een organisatie voor breedtesportstimulering in de regio, onderhielden wij al warme relaties met de sportverenigingen. Een eerste gesprek is dan sneller geregeld.’

Kiezen
‘We richtten ons o.a. op sportverenigingen met veel jeugdleden en hebben daarnaast bewust gekozen voor sportverenigingen verspreid over de stad, zodat er in elk stadsdeel aandacht is voor de Gezondere Sportkantine’, legt De Wolf uit. ‘Vervolgens doet goed voorbeeld volgen. Binnen het JOGG team Haarlem houdt collega Leonie Verstegen zich specifiek bezig met de Gezondere Sportkantine. Zij voert gesprekken met de sportverenigingen. Communicatief zijn we sterk; je moet goed kunnen levelen met je gesprekspartner en weten waar je het over hebt. Verder vinden gesprekken vaak plaats in de avond en in het weekend- je moet het dus ook echt leuk vinden. Samen met de Team Fit coach Nikki Ramsteijn, een voedingsdeskundige, vormen wij in Haarlem een professioneel team. Sportverenigingen voelen zich daardoor serieus genomen en zijn bereid stappen te zetten.’

Omzetdaling
‘Natuurlijk gaat het niet altijd zoals je wilt’, zegt De Wolf. ‘Je hebt met verschillende personen te maken binnen een vereniging, daar moet je je weg in vinden. Men is soms bang voor een daling van de omzet, terwijl dat negen van de tien keer wel meevalt. Het gaat makkelijker zodra mensen in de gaten hebben dat er gezonde keuzes aan het assortiment worden tóegevoegd, in plaats van dat ze andere producten vervangen. We hebben nu een aantal verenigingen die al een certificaat hebben, gevraagd hun omzet bij te houden. Zo kunnen andere clubs zien wat er daadwerkelijk gebeurt.’

Boost
Om verenigingen een duwtje in de juiste richting te geven, sloot De Wolf een overeenkomst met zorgverzekeraar Zorg & Zekerheid, die onder andere geld ter beschikking stelde voor koelvitrines en binnen-watertappunten. ‘Een vitrine op de bar is prettig en presenteert ook mooi. Verenigingen waarderen dit enorm, het geeft een echte boost.’

Goud
‘Het is een mooi project, waarbij we nu merken dat we de juiste aanpak gekozen hebben. De tijd die het kost om bij een club aan tafel te komen, de juiste persoon te spreken en die enthousiast te maken, moet je niet onderschatten. Het gaat goed, maar we zijn er nog niet. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat alle sportkantines in de regio gecertificeerd zijn conform de richtlijnen van Het Voedingscentrum.’

 

BRON: nieuwsbrief JOGG Nederland.