Elke week gezond & actief

Ga jij de uitdaging aan?

Bewegen en sporten is gezond voor iedereen en elke leeftijd. Je kunt er nooit vroeg genoeg mee beginnen. Niet voor niks is de slogan van SportSupport ‘Een leven lang gezond actief’.
Je moet letterlijk in beweging blijven. Met de campagne ‘Elke week gezond & actief’ willen we graag iedereen bewust maken van het belang van bewegen en hoe je hier concreet invulling aan kan geven. Tijdens de dagelijkse bezigheden kan je al veel bewegen, denk maar aan schoonmaken of boodschappen doen of op de fiets naar school/werk.

Samen kom je verder!
Zelf sporten of je kinderen zien sporten is natuurlijk leuk, maar heb je er wel is over nagedacht om samen met je kind(eren) te gaan sporten. Dat is nog leuker en daarbij geef je het goede voorbeeld. En goed voorbeeld doet volgen! Als je samen met je kinderen in de speeltuin bent kan je op het bankje gaan zitten of lekker meedoen met je kind. Samen schommelen, van de glijbaan of durf je nog een koprol op de rekstok? Je kunt samen met je kind zoveel doen. Denk bijvoorbeeld aan je rondje hardlopen, neem je kind mee op de fiets. Of ga jij liever skeeleren dan kunnen kinderen ook prima meefietsen. Vergeet ondertussen niet om gezellig te kletsen of misschien een toets te overhoren. Bovenaan staat wat ons betreft altijd plezier! Vaardigheden leren je kinderen door activiteiten of oefeningen vaak te doen.

Oefeningen ouder/kind
Gebruik de rijke fantasie van de kinderen om het naar eigen inzicht in te vullen
– Parcours door speeltuin
Ben je met je kinderen in een speeltuin? Ga samen een parcourtje doen. Jij loopt voorop en de kinderen moeten je nadoen. Je kunt hinkelen tussen de speeltoestellen door. De speeltoestellen gebruiken om op te klimmen of onderdoor te gaan. Het volgende rondje gaat je kind voorop.
– Grasveld of pleintje
Hier zijn veel dingen mogelijk. Denk aan tikkertje, Anna Maria koekoek, gooien en vangen van een bal of frisbee of ouderwets proberen te scoren in een doel (schietend of gooiend)
– Er zijn talloze “vergeten” spellen op te noemen die vroeger gespeelt worden maar nu bijna niet meer. Wat dacht je van springtouwen, elastieken, stoepranden, landje veroveren, hinkelen, blikkie-trap etc. wat deed jij vroeger of verzin samen met je kind een nieuw spel!

Praktische tips
Zit je kind liever op een scherm? Maak het naar buiten gaan laagdrempelig en ga vooral eerst samen. Laat ze weer het plezier ervaren om buiten te spelen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer zouden willen buitenspelen (Jantje Beton) maar vaak niet weten waar, met wie en wat dan te doen. Probeer de kinderen te leren hoe ze buiten kunnen spelen.
Beweeg meteen aan het begin van de ochtend! Dit heeft veel voordelen. Je hersenen worden meteen actiever (handiger met leren en opletten op school) en je bent daardoor de rest van de dag ook actiever.

Tip voor scholen! Start de dag met een Daily Mile, meer info hierover check deze link.

Wat kan je nog meer doen? Lukt het bewegen al aardig en wil je er samen met je kinderen meer structuur in krijgen. Denk dan eens aan een sportvereniging. Bij bijna alle sporten mag je altijd gratis een paar proeflessen meedoen voordat je echt besluit om lid te worden.

Wat zijn de beweegrichtljinen ook alweer? Check ze hier

Intensiteit van bewegen*
Sporten en bewegen kan met verschillende intensiteit. Hardlopen kost meer inspanning dan wandelen en traplopen is meestal intensiever dan yoga. Intensiteit is te verdelen over licht, matig en zwaar.

Bij licht intensieve lichamelijke activiteit is er geen sprake van verhoogde hartslag of versnelde ademhaling. Denk hierbij aan afwassen, musiceren, klussen in huis of bijvoorbeeld yoga.
Matig intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling. Matig intensieve activiteiten zijn wandelen, fietsen, trampoline springen of paardrijden.
Iemand die zwaar intensief lichamelijk actief is gaat zweten en raakt buiten adem. De meeste actieve sporten vallen in deze categorie (bijvoorbeeld voetbal, hockey, hardlopen, squash of wielrennen).
Daarnaast is stilzitten (zitgedrag) een aparte categorie, waarbij je helemaal niet beweegt. Hieronder vallen alle activiteiten waarbij je niet of nauwelijks meer energie verbruikt dan in rust. Over het algemeen geldt dit voor activiteiten die je zittend of liggend uitvoert (bijvoorbeeld: lezen, TV kijken, computeren, gaming, studeren).

Spier- en botversterkende oefeningen*
In de richtlijnen is opgenomen dat kinderen drie keer per week aan bot- en spierversterkende activiteiten moeten doen. Volwassenen en ouderen moeten dit twee keer per week doen, waarbij voor ouderen geadviseerd dit te doen in combinatie met balansoefeningen.
Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, gewichtheffen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen.
Spierversterkende activiteiten (krachttraining of de combinatie van kracht- en duuractiviteiten) omvatten activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttrainingsoefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten als fietsen en zwemmen.
Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van de balans terwijl iemand staat of beweegt, zoals op één been staan of een voorwerp van de grond oprapen. Maar denk ook aan yoga, ballet, TaiChi, of turnen.

*BRON: allesoversport.nl